IVIK elevers skolintroduktion : Studie-och yrkesvägledares roll i skolintroduktionen för nyanlända invandrarungdomar i gymnasieåldern.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lärarhögskolan i Stockholm

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att undersöka studie- och yrkesvägledarens roll i skolintroduktionen för nyanlända invandrarungdomar i gymnasieåldern. Studie- och yrkesvägledare har intervjuats i fem kommuner i Stockholms län. Utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt vill vi undersöka studie- och yrkesväledarens roll i skolverksamheten och dess ramar. Resultatet visar att studie- yrkesvägledarna upplevde att samverkan och tidsaspekten var begränsande faktorer i introduktionsarbetet. Det framkom även hur de yttre och inre ramar påverkar kommuner och skolverksamheter, vilka ses som hinder. Uppsatsen tydliggör vikten av att en nationell strategi för skolintroduktion för nyanlända invandrarungdomar behövs. The purpose of this study is to elucidate the role of guidance counsellor for newly arrived immigrants of 16 - 20 years of age. The study has been taking place in five municipalities in Stockholm County, where counsellors have been interviewed. A qualitative attempt has been used to illuminate the counsellors role in school activity and there frames. The result shows that the counsellors experienced co- operation and time aspect as limitation factors in the work with school introduction. The result also told that the internal and external frames influence the local goverment and school activity in a limitation form. The study expresses the impotance of a national strategy for school introduction of newly arrived immigrants.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)