Hur påverkar olika emotionsregleringsstrategier vid interferenshantering av negativa minnen för en okänd individ?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Författare: Lukas Kornfeld; [2011]

Nyckelord: Social Sciences;

Sammanfattning: Att kunna glömma är funktionellt, vi glömmer för att bättre minnas sådant som är viktigt för oss. För att kunna avgöra vad som är viktigt för oss har evolutionen utrustat oss med förmågan att medvetet bedöma vad som är viktigt men vi har också vårt känsloliv som talar om för oss vad vi vill ha mer av och vad vi skall undvika. Vad inträffar då när vi får veta att vi ska glömma ett minne eller att det inte längre är aktuellt, men minnet och känslan väcks ändå? Denna studie undersöker om nyinlärning av information som har en motsatt emotionell valens till sådant försökspersonerna minns om en okänd individ, samt emotionsreglering vid framplockning av dessa minnen, skapar glömska för det ursprungliga minnet. Två olika emotionsregleringsstrategier kontrolleras. Det undersöks även om denna nyinlärning och emotionsreglering påverkar implicita- och explicite minnen likadant samt om detta påverkar vad vi tycker om en individ. Studien ställer sig också frågan om olika personlighetsvariabler (verbalt flöde, depression, Positiv- och negativ affekt och traitångest) påverkar en individs förmåga att hantera den interferens som uppstår mellan gamla och nya minnen. Resultaten visar att människor med hög ångest har svårare att hålla undan negativ information då de ombeds glömma bort den. Det framkommer också att nyinlärning har en effekt på de implicita minnen som formats om en individ. Vilken emotionsregleringsstrategi som använts vid nyinlärning ger avtryck på vad vi säger oss tycka om en individ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)