Delaktighet i fritidshemmet : Ett utvecklingsarbete med barnen i fokus

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Jenny Persson; [2017]

Nyckelord: Delaktighet; elevinflytande; fritidshem; samling; veckoschema;

Sammanfattning: Med stöd i aktionsforskning genomfördes utvecklingsarbetet på ett fritidshem som vände sig till förskoleklass och årskurs 1. Utvecklingsarbetets syfte var att få barnen att känna att de fick mer inflytande och känna sig mer delaktiga på fritidshemmet genom att ha samtal och samlingar tillsammans med barnen och även skapa en förslagslåda och ett veckoschema. Förändringsarbetet dokumenterades via loggbok, bilder och film. I utvecklingsarbetets nulägesanalys framhävdes bristen i att inte ha en samling där barnen blev delaktiga och att de också borde fått ha mer inflytande över vad som händer på fritidshemmet. Den tidigare verksamheten hade en gemensam samling tillsammans vid mellanmålet i matsalen där barnen varken hörde eller satt stilla och lyssnade på vad personalen hade att berätta, vilket resulterade i en orolig situation. Med hjälp av, framför allt mindre, dagliga samlingar och veckoschema strävades det efter en tydligare struktur i verksamheten. När veckoscheman infördes i verksamheten blev barnen mer delaktiga i vad som personalen hade planerat för den veckan. Resultatet visar att samtliga elever blev nöjda med att ha en mindre samling på fritidshemmet. Flera av barnen som går på fritidshemmet upplever nu mer inflytande och delaktighet i verksamhetens utformning, till skillnad från innan det här utvecklingsarbete startade.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)