Fri lek i förskolan - villkor och förutsättningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Janeta Hassoun; Sandra Ivanova; [2011]

Nyckelord: fri lek;

Sammanfattning: SammanfattningArbetets titelFri lek i förskolan – villkor och förutsättningarArbetets artExamensarbetet inom samhällsorienterade ämnen och barns lärande.Sidantal56FörfattareJaneta Hassoun och Sandra IvanovaHandledareLena Rubinstein ReichExaminatorAnna-Karin SvenssonTidpunkt2011-11-02SyfteSyftet med studien är att undersöka vad fri lek innebär samt villkor och förutsättningar för den fria leken. FrågeställningHuvudfråga;På vems villkor och förutsättningar är leken fri?Delfrågor;Vad innebär fri lek? Vilka uppfattningar har pedagogerna på tre olika förskolor om fri lek? Vilka uppfattningar har pedagogerna om hinder för den fria leken?MetodVi har genomfört sju kvalitativa och kvantitativa observationer på tre förskolor. Vi har under observationerna användt oss av både strukturerade och ostrukturerade observationsscheman. Vi har även genomfört sju kvalitativa intervjuer med de pedagoger som varit med under observationstillfällena. Under intervjuerna har en av oss intervjuat medan den andra antecknat och spelat in samtalen med mobiltelefon. Resultat och slutsatsEn tabellsammanställning av våra strukturerade observationer utfördes. Vi kategoriserade de ostrukturerade observationerna och de kvalitativa intervjuerna. Pedagogerna ser fri lek vara då barnen bestämmer. De anser även att de vuxnas delaktighet i barnens lek är betydande. En av pedagogerna anser att det är bra att styra den fria leken lite. En annan pedagog tycker att den fria leken har med barnens fantasi att göra. För den fria leken ser fyra av pedagogerna inga hinder. Två uppfattar tiden vara ett hinder. Medan en annan ser verksamheten som ett hinder. Barnens villkor och förutsättningar i den fria leken tydliggjordes under observationerna bland annat genom vem som bestämmer lekreglerna och vem som följer de.NyckelordFri lek, Förskola, Förutsättningar, Hinder, Pedagoger, Villkor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)