Du är vad du köper - En studie av unga kvinnors konsumtion av mode

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Författare: Emelie Jakobsson; Jennie Hansson; [2014-10-22]

Nyckelord: Konsumentbeteende; konsumtion;

Sammanfattning: Konsumtion av mode har gått från att tillfredsställa våra grundläggande behov till att vara ett sätt att uttrycka identitet, status och grupptillhörighet. Behoven möts genom mode, det går dock att ifrågasätta huruvida behoven är möjliga att tillfredsställa. Vår empiriska studie visar att unga kvinnors konsumtion av mode främst handlar om att uttrycka identitet, att belöna sig själv och att känna ett stärkt självförtroende. Mode är ett sätt att uttrycka sin personlighet. I uppsatsen diskuteras huruvida unga kvinnors konsumtion av mode går hand i hand med fast fashion konceptet. Vår empiriska undersökning visar att konsumtionen styrs av emotionella behov, däribland främst tillfredsställelse och självbelöning. Det visar att känslor är en viktig del som präglar konsumtionen och det kan konstateras att tillfredsställelsen som unga kvinnor eftersträvar inte är långvarig, vilket kan relateras till antagandet att unga kvinnors behov av mode påverkas av fast fashion konceptet som främjar en jakt på emotionell tillfredsställelse. Det går även att konstatera att psykologiska behov inte går att tillfredsställa på längre sikt, vilket är vad som kanske har gjort fast fashion konceptet så framgångsrikt då det väcker ett ha-begär och främjar psykologiska behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)