"Jag kan, eller?!" : Om respons/återkoppling och dess betydelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Författare: Ulrika Elisabet Kindblom; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Alla elever bör få samma chans att lyckas i skolan, det är viktigt att skapa positiva förväntningar i syfte att skapa motivation hos våra elever. Positiva förväntingar på livet, sig själv och dem man möter är en förutsättning för att utvecklas och må väl som människa. Det handlar om människans frihet att få växa upp, trygg i den man är och utvecklas till, skolan har här ett stort ansvar att låta barn och ungdomar växa upp  i en värld där positiva förväntningar råder och en tro på allt fantastiskt som livet har att erbjuda.   Syftet med studien är att undersöka elevers och lärares uppfattningar kring förväntningar. Ett annat syfte är att synliggöra hur förväntningar kan komma till uttryck genom den respons och återkoppling som lärare ger elever och och kanske bidra till fortsatta pedagogiska diskussioner kring formativ bedömning i den verksamhet jag arbetar.      För att besvara studiens frågeställningar har en kvalitativ metod i form av observationer och  samtal genomförts och som ett komplement har en textanalys utförts. I en kvalitativ forskningsmetod utgår man ifrån att verkligheten är subjektiv och tolkas med hjälp känslor, tankar och uppfattningar.   Resultatet visar att elevers och lärare uppfattningar kan se likvärdiga ut när man definierar innebörden av begreppen respons och återkoppling, med det finns också skillnader. Sådana exempel kan vara hur man som lärare säger sig bedöma elever och hur elever sedan uppfattar och tolkar en del av den respons som ges.   Formativ bedömning, för att sammanfatta respons och återkoppling, används på olika sätt, i varierande grad och kan ges utifrån olika perspektiv, vilket till en del bekräftas i den textanalys som fått komplettera observationer och samtal med elever och lärare. En formativ bedömning kan skifta i fokus och kan handla om att bekräfta ett nuläge till att vara tydligt med fortsatt vägledning till elever. Vikten av elevens egna ansvar, kan också på något sätt signaleras och vara det som ligger till grund för den respons som ges.     Nyckelord Förväntningar, återkoppling, respons, bedömning, formativ bedömning, feedback, formative assessmen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)