Det dramapedagogiska Klavertrampet : två fokussamtal om dramapedagogisk grundsyn.

Detta är en Kandidat-uppsats från Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna C-uppsats är att belysa, beskriva och förstådramapedagogisk grundsyn, synligöra ett yrkeskunnande samt bidratill ett annat sätt att samtala och reflektera om/kring dramapedagogisk grundsyn. Metodenär fokussamtal med informanter bestående av yrkesverksamma dramapedagoger. Undersökningsfrågan är: Hur kan berättelser om dramapedagogiska misstag synliggöra dramapedagogisk grundsyn? Undersökningen är kvalitativ och ansatsen är hermeneutisk/ fenomenologisk. Analysen är fenomenologisk där meningskärnor söks för att sedan pröva detta mot hermeneutisk tolkning. Bakgrundsmaterialet berör dramapedagogik samt pedagogisk grundsyn, tyst kunskap och förförståelse. Resultatet i denna undersökning kopplas till Christer Stensmos fem aspekterkring filosofiska frågor. I den fenomenologiska analysen hittas tre av de fem aspekterna: Människosyn, samhällssyn och kunskapssyn. Efter att en hermeneutisk tolkning gjorts hittades ytterligare två: Etik och syn på den pedagogiska situationen. Undersökningen når fram till följande resultat: Dramapedagogisk grundsyn handlar om personlig utveckling, relationer, sociala värden och demokratiprocesser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)