Organisationsattraktion och corporate social responsibility: en kvalitativ undersökning i miljöperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Författare: Kristina Holmquist; [2011]

Nyckelord: Social Sciences;

Sammanfattning: Studien undersöker hur svenska psykologstudenter tänker och resonerar kring miljöprofilerad corporate social responsibility och organisationsattraktion genom en kvalitativ forskningsmetod. 6 stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med studenter på psykologprogrammet i Lund. Frågeställningen baserades på amerikanska kvantitativa tidigare studiers resultat (Aiman-Smith & Bauer, 1996; Aiman- Smith, Bauer & Cable, 1996; Greening & Turban, 1997; Zhang, 2001), men bekräftas inte av denna studie i en svensk kontext. Uppfattad corporate social responsibility med inriktning på miljömedvetenhet och miljöförbättrande åtgärder gör inte organisationen mer attraktiv i studenternas ögon och att förbättra miljön är lågprioriterat som aspekt av arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)