Pojkar och flickor i konflikt : En studie om pedagogers samtal om konflikter ur ett genusperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur pedagoger i fokusgruppssamtal samtalar om barns konflikter på en yngrebarnsavdelning, vilket besvaras genom forskningsfrågorna “Vilka diskurser präglar pedagogers samtal kring normativa påståenden om genus och barns konflikter?” och “Vilka kategoriseringar av barn framträder i fokusgruppssamtal med pedagoger?”. Studien utgår ifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med diskursanalys och diskurspsykologi som metodologisk utgångspunkt. Den kvalitativa datan producerades genom två fokusgruppssamtal med tre pedagoger på vardera yngrebarnsavdelning. Resultatet visar tydliga diskurser som präglar hur pedagoger samtalar. Diskurserna som synliggörs i denna studie är att det talas om att pojkar är mer utåtagerande än flickor, det talas om flickors könsöverskridande beteende som positivt och pojkars könsöverskridande som oönskat. Den sista diskursen som synliggörs är att pedagogerna uttrycker att det inte finns någon skillnad i pojkar och flickors utåtagerande beteende på yngrebarnsavdelningen. Resultatet visar även att pedagogerna i studien kategoriserar barnen utifrån deras beteende i de yngre åldrarna men när de samtalar om de äldre barnen på förskolan kategoriseras de efter kön. Slutsatsen är att pedagogernas samtal präglas av diskurser som kategoriserar de äldre barnen efter kön, men när pedagogerna talar om de yngre barnen präglas samtalet av diskurser som inte kategoriserar efter kön utan istället efter beteende. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)