Pedagogers tankar om leken i förskolan : En komparativ studie med utgångspunkt i Montessori- och Reggio Emilia-inspirerade förskolor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Med denna studie vill jag öka kunskapen om hur pedagoger inom Montessori- och Reggio Emilia-inriktade förskolor uttrycker sig om lek. För att få fram syftet och mina frågeställningar, Hur uttalar sig pedagogerna som är inriktade på Montessori respektive Reggio Emilia om leken i förskolan? Vad uttrycker pedagogerna som betydelsefullt för barns lek i respektive inriktning? Vilka begrepp finns i pedagogernas berättelser i respektive inriktning om barns lek? använder jag mig av intervju som metod. Studien utgår från ostrukturerad intervju i form av gruppintervjuer. Jag intervjuade pedagoger på två förskolor med respektive arbetssätt. För att analysera materialet används den teoretiska utgångspunkten som är en etnometodologisk samtalsanalys där jag i slutändan gör en komparativ studie av det som framkommit. Studiens resultat är att Montessoripedagogiken och Reggio Emilia-filosofin skiljer sig, utifrån pedagogernas förklarande. Montessoripedagogerna beskrev leken utifrån pedagogikens begrepp och Montessoriförskolor överlag och Reggio Emilia-pedagogerna beskrev leken med varierande ord utifrån deras förskola. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)