Röstvård i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Varje dag använder vi vår röst i olika situationer, främst som ett sätt att kommunicera medandra. Till skillnad från många andra yrkesgrupper använder lärare inte rösten enbart somkommunikationsmedel. För både lärare och elever är rösten ett oumbärligt redskap somanvänds varje dag. Den höga ljudnivå som ofta uppstår i skolans lokaler bidrar ytterligare tillhöga krav på en väl fungerande röst. Lärare är tråkigt nog den yrkesgrupp som oftast sökermedicinsk hjälp för röstproblem. Syftet med detta arbete har varit att få en bild av hurstudenter vid Lärarprogrammet i Göteborg utbildas i röstvård och ljudmiljö. Detta för att sevad som görs i förebyggande syfte för att blivande lärare ska bli medvetna om röstens aspekt isitt kommande yrke. Vi har använt oss av litteraturstudier, en kvantitativ enkätundersökningoch en kvalitativ intervju i vårt arbete. Undersökningen har gjorts utifrån följande frågor:Vilka röstvårds- och ljudmiljömoment förekommer i lärarutbildningen vid Göteborgs·universitet?Är röstvårds- och ljudmiljömomenten som förekommer i lärarutbildningen vid Göteborgs·universitet tillräckliga för att förbereda nyutexaminerade lärare för den kommandeyrkesrollen?Är lärarstudenter vid Göteborgs universitet medvetna om den rösthälsoproblematik·gällande lärare och elever som förekommer i dagens skola?Resultaten av vår undersökning visar att studenterna vid Lärarprogrammet i Göteborg anseratt röstvård och ljudmiljö bör finnas med i utbildningen men att undervisning i dessa ämnenfinns i liten utsträckning. Främst bland de studenter som läst någon inriktning på Högskolanför Scen och Musik. Mer än hälften av studenterna har känt sig trötta i rösten efter sinverksamhetsförlagda utbildning (VFU).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)