Bara om det passar in i feedet : En kvalitativ studie om vad som motiverar unga personer att publicera alkoholrelaterat innehåll på Instagram.

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Sociala mediers ideal är något som påverkar, speciellt i unga åldrar där man redan kämpar med att skapa sigen identitet. Det finns en problematik med att alltid behöva framställa sig positivt på grund av det påverkar ungdomars identitetsskapande och kan skapa press. Ungdomar vill visa en utsida som är perfekt och allt vad det innebär för att skapa social acceptans. Alkohol är något som historiskt alltid har funnits där och har genom tider symboliserat olika saker. På grund av den tidiga exponeringen av ungdomar skapar de sig en image som de behöver upprätthålla genom olika sociala medier vilket påverkar deras identitet. Popularitet, status och likes är något som går hand i hand vilket visar sig på de sociala kanalerna där behöver bevisa och dokumentera för den sociala massan vad man gör och vilka man umgås med för att skapa social status och acceptans. Undersökningar visar att konsumering av alkohol tycks ta sig mindre plats i ungdomars liv, samtidigt finns det en press om ett visst ideal och en livsstil som ungdomar ska ha för att bli socialt accepterade där alkohol är inkluderat. Man skålar i champagneglas vid 14 års ålder men är det champagne i glasen eller är det endast en yta? Genererar alkohol fortfarande status och behöver ungdomar upprätthålla en image om att de lever i en alkoholkultur? Denna studie vill belysa hur förhållandet mellan ungdomar och alkohol som statusmarkör är på Instagram. För att kunna ta reda på ungdomars upplevelser och erfarenheter är det lämpligt att prata med dem, därför har jag valt att använda mig av kvalitativa samtalsintervjuer med 14 - och 15 åriga ungdomar från två olika delar i Göteborg. Genom tidigare forskning, teorier och egna erfarenheter har jag kunnat utvinna utgångspunkter för studien. Framförallt har denna studien förankrats med Erving Goffmans teorier om självpresentation och image management och dragit paralleller till dagens samhälle och hur ungdomar använder sig av olika självpresentationstekniker för att visa olika versioner av dem själva online och offline. Sammanfattningsvis kan man se ett mönster av att vissa ungdomar som intervjuades vill framhäva sig själva på ett visst sätt på sitt offentliga konto för att skapa social interaktion och social acceptans vilket alkohol är en stor del av den acceptansen trots att man inte dricker själv. För samhället är det viktigt att förstå hur stor plats Instagram och den press som följer med och hur viktigt det är för dom att visa en sida utåt som är perfekt och hur alkohol har en inverkan på ungdomar trots att det inte syns i alkoholkonsumtionsmätningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)