Do you have the feeling? : En studie i rekryterares användande av känslan i en rekryteringsprocess.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Titel: ”Do you have the feeling? – En studie i rekryterares användande av känslan i en rekryteringsprocess” Författare: Henrik Hagström och Robin Ullström Handledare: Annika Schilling Program: Human Resource Management, Vårterminen 2014 , Linnéuniversitetet Nyckelord: Rekrytering, magkänsla, känsla, rekryteringsprocess,    Syfte: Syftet med den här kandidatuppsatsen är att visa rekryterares inställning till “känslan” och hur den används i en rekryteringsprocess. Metod: Uppsatsen har en induktiv ansats med en kvalitativ strategi. Antalet kvalitativa intervjuer som har genomförts är sju stycken med personer med rekryteringsansvar.   Teori: Vi har behandlat teorier kring hur en rekryteringprocess teoretiskt bör se ut, Vi har även sett till olika typer av kompetens och hur magkänsla, känsla och intuition spelar in i människors agerande och tyckande. Då teori om just magkänsla är svår att komma över har vi likställt intuition och professionell kompetens med magkänsla. Empiri: Uppsatsens utgångspunkt ligger i det empiriskt insamlade materialet som består av det primärdata vi samlat in. Empirin består av sju kvalitativa intervjuer på sex olika företag. Företagen har ingen koppling till uppsatsen utan det är intervjupersonernas position som har varit det intressanta för oss. Slutsats: De slutsatser vi kommit fram till är att användningen av känsla vid rekrytering är ett bra verktyg om den används på rätt sätt. En medvetenhet och en självkritisk inställning till känslan är viktig för att kunna optimalt kunna använda den som verktyg. Med yrkeserfarenhet kommer också insikten med hur och när användandet av känslan kan användas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)