Elevers röster om hållbar utveckling i skolans undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Hanna Wanselin; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Hållbar utveckling är en politisk målsättning såväl internationellt, nationellt som lokalt. Utbildning och lärande för hållbar utveckling ses som viktiga redskap för att vi ska kunna möta en hållbar framtid. Betydelsen av undervisning för hållbar utveckling och dimensionerna ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet betonas i styrdokumenten. Denna studie belyser elevernas perspektiv; deras vanligaste uppfattningar om hållbar utveckling och dess betydelse på individ- och samhällsnivå. Syftet med studien är att undersöka hur undervisningen kan utformas för att på bästa sätt stödja elevers utveckling av kunskap för hållbar utveckling. Studien har genomförts genom en skriftlig enkätundersökning bland 57 gymnasieelever i södra Sverige. Resultaten visar att eleverna inte har en helhetsförståelse för hållbar utveckling utan främst kopplar hållbar utveckling till den ekologiska dimensionen. Majoriteten av eleverna är positiva både till begreppet och undervisningen för hållbar utveckling och vill ha mer undervisning. Flertalet anger att skolan påverkat deras syn på hållbar utveckling och de vill ha en mer varierad undervisning med mer fokus på fakta, konsekvenser och lösningar.  De vill även veta mer konkret vad de kan göra för att påverka sin framtid. Teoretisk utgångspunkt i studien är Deweys texter om undervisning och samhälle. Resultaten visar att undervisningen gällande hållbar utveckling bör ge en holistisk bild som fokuserar på begreppets alla delar så att eleverna får en helhetsförståelse. Elevernas positiva inställning visar att det finns goda förutsättningar att engagera dem i hållbarhetsfrågor. Dock måste deras kritiska reflektioner uppmuntras då de inte beskriver några intressekonflikter eller motsättningar kopplade till hållbar utveckling. Vissa elever föreslår även en mer ämnesövergripande undervisning och även här finns utvecklingspotential för undervisning och skola. Undervisningen bör fokusera mer på hållbarhetsfrågor så att eleverna får den utbildning de enligt styrdokumenten har rätt till. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)