Hur förändras lärarens yrkesutövning utifrån olika läroplaner? - En komparativ kunskapsöversikt kring statlig reglering i samhällskunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att utföra en komparativ kunskapsöversikt mellan den nuvarande läroplanen för grundskolan, Lgr 11 med dess föregångare Lpo 94. Dessa kursplaner kommer ligga till grund för att kunna se på skillnader i samhällskunskapsämnet utifrån mängden statlig reglering. Detta kommer göras genom en informationssökningsprocess med viktiga nyckelord i olika databaser. Se exempel på nyckelord nedan. Med hjälp av kunskapsöversiktens viktigaste referenser kunde arbetet börja ta form genom att först ge en förklaring av kunskapsöversiktens definition av statlig reglering. Samhällskunskapsämnet i skolan kommer att lyftas både i ett nutida och ett historiskt perspektiv. Sedan definieras även den svenska skolans tolkning av vad en läroplan är och även vad en kursplan är. I resultatet presenteras skillnader mellan Lgr 11 och Lpo 94 med exempel från kursplanerna i samhällskunskap. Senare presenteras även begreppen reliabilitet, validitet och curriculum alignment. I diskussionen kopplas skillnader i förmågor, centralt innehåll, betygssystem och kunskapskrav mellan Lgr 11 och Lpo 94 ihop med mängden statlig reglering samt begreppen reliabilitet, validitet och curriculum alignment. Diskussionen avslutas med att problematisera den statliga regleringen av skolan. Den statliga regleringen leder till ökad validitet, reliabilitet och curriculum alignment dock medförs problematik kring hur mycket frihet läraren ges. Vårt syfte är inte att beskriva vilken av dessa två kursplaner som är bäst och ännu mindre hur väl mängden av statlig reglering gör läroplanen bättre eller sämre. Avslutningsvis presenteras exempel på fortsatt forskning inom ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)