Stödinsatser i form av särskilt stöd och alternativa verktyg utifrån specialpedagogers perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Gunilla Angström; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här studien har sitt fokusområde på stödinsatser i form av särskilt stöd och alternativa verktyg. Studien bygger på specialpedagogers perspektiv. Syftet med studien är att studera specialpedagogers erfarenheter av vilka faktorer som påverkar bedömning till stödinsatser och vilka förutsättningar som behövs för att stödinsatserna ska bidra till elevers lärande och utveckling. Centrala begrepp i studien är elever i behov av särskilt stöd, stödinsatser, särskilt stöd, alternativa verktyg, inkludering och exkludering. En kvalitativ metod med enkäter som datainsamlingsmetod har använts. Den grundläggande ansatsen till forskningsprocessen är induktiv vilket innebär att generella slutsatser dragits utifrån de svar som kommit in. Resultatet av studien har tolkats utifrån tematisk analys där sammanlagt sex teman skrivits fram. De identifierade teman som studien resulterat i är vem som beslutar om stödinsatser, vilka orsaker som ligger till grund för besluten, vad besluten bygger på och avgörande faktorer till beslut. De teman som identifierats vad gäller alternativa verktyg är situationer då alternativa verktyg ger bäst stöd samt förutsättningar för att alternativa verktyg ska ge stöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)