Fastighetsmäklaren som bärare av företagets varumärke : Intern marknadsföring och dess påverkan på organisationskulturen

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syftet med vår undersökning var att undersöka hur väl fastighetsmäklarföretag lyckats skapa en medvetenhet, acceptans och engagemang för företagets varumärke hos sina anställda. Vi har i studien även studerat organisationskulturens roll i byggandet av ’corporate identity’. Vår undersökning har skett genom en kvalitativ metod och med halvstrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat tolv aktiva fastighetsmäklare som tillhör olika organisationer inom mäklarbranschen. Detta gjordes för att samla in data om mäklarnas uppfattning och upplevelser kring varumärket och andra faktorer som påverkar deras syn på sitt företags varumärke. Från det insamlade materialet hittade vi nyckelord som sedan användes för att identifiera mönster och likheter mellan respondenternas svar. Samtliga respondenter beskrev att deras företag arbetade internt med företagets varumärke. Dock varierade metoderna och resultatet för att skapa engagemang och medvetenhet för varumärket och dess önskade värden hos de anställda och inom organisationskulturen. Vissa företag har lyckats bättre med detta och i de organisationer fann vi bidragande faktorer som förstärkte de anställdas engagemang för varumärket. I dessa organisationer fanns introduktionsutbildning för nyanställda, de hade kontinuerlig säljträning och de uppmuntrade de anställda att ge feedback till organisationen. Detta skapade ett engagemang för företagets varumärke och dess önskade värden. Vi fann också indicier till samband mellan den interna marknadsföringen och de anställdas uppfattning om sina kollegor. De organisationer som hade en mer aktiv intern marknadsföring ansågs också arbetskamraterna i större utsträckning vara viktigare. Vi tror att vår studie kan öka förståelsen för hur företag i praktiken kan arbeta med intern marknadsföring som en metod för att få de anställda engagerade till företagets varumärke. Vi anser att än mer forskning om förhållandet mellan intern marknadsföring och organisationskultur kan hjälpa företag att effektivisera sitt interna arbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)