Corporate Social Responsibility - Faktorer som påverkar implementeringsprocessen i ett IT-tjänsteföretag
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att studera ett tjänsteföretags implementering av CSR för att få en ökad förståelse om vilka faktorer som påverkar implementeringen av den. Vi har utgått från det interna företagsperspektivet för att på lämpligt sätt kunna besvara vår problemformulering. Vi har gjort en fallstudie med ett kvalitativt tillvägagångssätt med abduktiv ansats. Vi har utgått från traditionella modeller och teorier som Intressentmodellen, värden och värderingar, Carrolls CSR-pyramid samt belyst informations/kommunikationsbehovet. Vi berör även teorier som behandlar strategiska förändringsprocesser. Empirin består av sammanfattningar av koncerninterna CR dokument samt insamlad information genom semistrukturerade anonymiserade intervjuer med CR ansvarig och medarbetare. Vi har kommit fram till att det finns en mängd olika faktorer som kan påverka hur pass svårt det är för ett företag att implementera sin CSR-policy. Vi fann att detta kunde påverkas av variabler som ålder, branschkontext, ekonomiska förutsättningar och kommunikationskanaler.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)