Tillämpning av spårlös drivning vid drivningsplanering på Holmen Skog

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Sammanfattning: Körskador på skogsmark är en möjlig men oönskad bieffekt av skogsbruk. Sedan 2013 har Holmen Skog implementerat sin metod för spårlös drivningsplanering med målsättningen att utföra drivningar så skonsamt som möjligt. Körskador har trots det fortsatt att uppstå. Syftet med studien var att undersöka till vilken grad spårlös drivning tillämpas vid drivningsplanering samt undersöka möjliga samband mellan hög grad av spårlös drivning och förekomst av körskador. En checklista med nio olika krav utformades för att identifiera till vilken grad en trakt planerats enligt spårlös drivning. Ett stickprov togs på 246 slumpvis valda trakter som avverkats år 2015/2016 inom Holmen Skogs verksamhetsområde, där det också fanns en återrapport angående förekomst av körskada. Trakterna granskades sedan med hjälp av markfuktighetskarta, traktdirektiv och beståndsinformation för att bedöma vilka krav på spårlös drivning som uppfyllts. Resultatet visade att trakter i genomsnitt planerades till 51 % enligt spårlös drivning. Förslag av huvudbasstråk, anpassning vid GROT-uttag och instruktion om risning var de krav som uppfylls mest sällan. Inga signifikanta samband hittades mellan drivningsplaneringens grad av spårlös drivning och förekomst av körskador. En tydligare rutin för hur planeringen ska utföras och hur ett färdigt traktdirektiv ska se ut skulle kunna förbättra traktdirektiven och se till att planering sker mer konsekvent.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)