Mode & Barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Författare: Clara Lycke; [2013]

Nyckelord: Mode; Identitet; Tweenagers; Kognitiv utvecklingsteori;

Sammanfattning: Det blir allt vanligare idag att de stora modehusen skapar barnkollektioner. Internationellt sätt har nästan varje stor designer redan gett sig in på barnklädesmarknaden. Jag valde dock att inte fokusera på den internationella marknaden utan undersöka hur den såg ut i Sverige med svenska modeföretag som hade olika positioner. Jag plockade ut ett antal märken som skiljde sig markant i målgrupp. Företagen jag har valt att ha med till studien är Acne, KappAhl och Polarn O. Pyret.KappAhl är ett stort modeföretag som riktar sig till herr, dam och barn. Företaget är inte mer nischade än att deras kläder ska hålla låga priser. KappAhl har en populär barnkollektion som de driver likt deras andra kollektioner starkt framåt. Polarn O. Pyret däremot har en helt annan bakgrund där de endast är fokuserade på barnmode. Det startade som ett barnklädesmärke och har inte kommit med några andra kollektioner än att de tillverkar en del mammatröjor i randigt som är deras signum för kläderna. Acne är intressant då företaget ligger i en helt annan prisklass och skiljer sig i målgrupp till skillnad från de föregående två företagen.Att jämföra de olika företagens inriktningar var intressant och lärorikt, att kunna analysera deras egna tankar och idéer kring en bransch om mode för barn. Det kändes som att rapporten inte riktigt fick sitt syfte förrän den psykologiska debatten sammanvävdes i studien. Hur man klär sina barn är en personlig smaksak och har troligtvis inga direkt negativa effekter i små åldrar. Däremot kan man ifrågasätta dagens medier inom barnmode då allt mer reklam riktas mot barn. Artiklar i modemagasin som lyder ”såhär ska barnen se ut i vår” låter egentligen mer som direktiv riktat mot föräldrarna. Allt fler framförallt unga tjejer har också tagit efter de stora modebloggerskorna och man kan se att i redan väldigt unga åldrar bloggar 12 åriga tjejer om hur man ska se ut i vår och vad som gäller. Kopplingen blir mellan hur modeföretagen själva ser på industrin och vad de själva anser att de har för ansvar gentemot de väldigt unga tjejerna.Debatten kring att barn ska få vara barn blir aktuell och detta försöker jag påvisa och genom att väva samman en rapport om vem som egentligen anser sig bära ansvaret. Föräldrar och modeindustrin absolut, men finns det då egentligen något rätt och fel om dessa unga tjejer brinner för mode. Det är meningen att studien skall göras så objektiv som möjligt, då slutsatsen av studien inte ska påvisa vad som är rätt eller fel utan diskutera de olika respondenternas svar kopplat till hur vi människor utvecklas under barnsåren. Analysen av modeföretagens arbetssätt,

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)