Blended learning vid lärares professionella lärande

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Lärare behöver professionellt lärande för att skolresultaten ska förbättras. För att det ska göra skillnad för alla elever så behöver alla lärare delta i den. Samtidigt visas en brist på organiserat professionellt lärande för lärare (Skolverket, 2013). Digitaliseringen skapar nya möjligheter. Lärande online kännetecknas av att vara flexibel tids- och rumsmässigt. Något som kan möta det tidsmässiga hinder som skolledare uttrycker (Skolinspektionen, 2015). Forskning, av Means et al. (2009), visar att lärande med blended learning; där undervisning och lärande i det fysiska rummet kombineras med undervisning och lärande online, ger bättre effekt än lärande helt fysiskt respektive helt online. Denna studie har tittat på hur de olika undervisningsmiljöerna i blended learning; fysiskt respektive online, kan tillämpas för att skapa förutsättningar för ett framgångsrikt professionellt lärande. Metoden metasyntes har använts för att sätta samman resultat från olika studier i syfte att skapa en samling vetenskapligt grundade råd; en best practice att luta sig på vid framtida planering. Studien är teoretiskt influerad av ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Metasyntesen visar att blended learning kan vara en god form att tillämpa. Det är tydligt att de båda undervisningsmiljöerna; fysiskt och online, är viktiga. Vid de fysiska träffarna vårdas och stärks sociala relationer, medan onlinemiljön erbjuder en betydelsefull tids- och rumsmässig flexibilitet. Förutsättningar för ett framgångsrikt professionellt lärande med blended learning är att strukturella resurser som god IT-miljö och avsatt tid för lärandet finns. Metasyntesen är tänkt som ett stöd för skolledare och andra beslutsfattare inför planering av framtida professionellt lärande för grundskollärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)