Samarbetsoptimister eller soloartister? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt till arbetsövergripande undervisning.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med studien är att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap (HK) förhåller sig tillämnesövergripande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod därsemistrukturerade intervjuer genomfördes med fem HK-lärare som undervisar i årskurs 5-9. Dehuvudfrågor som behandlades i studien var lärarnas grundläggande inställning och praktiskamöjligheter till ämnesövergripande undervisning. Det insamlade materialet analyserades med hjälp avde två utbildningsfilosofiska idealen essentialism och progressivism samt begreppet ramfaktorer.Resultatet visar att det råder en tvetydighet gällande hur respondenterna förhåller sig tillämnesövergripande undervisning. Det som bidrar till detta är de utbildningsfilosofiska ideal somframträder och de ramfaktorer som påverkar lärarna i deras arbete. I studien visar det sig attkontinuerlig kontakt med kollegor är en grundläggande förutsättning för att respondenterna ska kunnabedriva ämnesövergripande undervisning. Resultatet visar även att HK-lärare är mer begränsadegällande den sociala kontakten jämfört med andra lärare. Det beror på de praktiska möjligheterna därden mest framträdande faktorn är HK-salens placering i förhållande till övriga undervisningssalar. Pågrund av detta kan HK-lärare upplevas ha en större utmaning att genomföra ämnesövergripandeundervisning. Studien tillför ett lärarperspektiv och lyfter de möjligheter och utmaningar som HK-lärare kan ställas inför vid ämnesövergripande arbete. Vidare kan studien skapa en medvetenhet hoslärare för att kunna arbeta för en förändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)