Entreprenörskapets oskrivna berättelser : En studie om utvecklingen av idén om en affärsidé

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: De produkter och tjänster som syns ute på marknaden är oftast resultatet av en lång berättelse i entreprenörskapets rum. I entreprenörskapsrummet sker ett samspel mellan människor vilket gör att varje inblandad person har en egen förståelse för vad som har hänt i denna utvecklingsprocess. Den här studien ämnar undersöka och öka förståelsenför de händelser som har utspelat sig innan ett erbjudande har blivit redo för marknaden, detta genom att de involverade personerna får återge sin egen berättelse. Studien undersöker ett nystartat fallföretag som håller på att utveckla sin affärsidé. I uppsatsen presenteras studien och dess utförande i form av en berättelse där Sherlock Holmes och dr Watson har huvudrollerna. Vi utgår från ett konstruktionistiskt synsätt och ett abduktivt angreppssätt har tillämpats. Vi ser att människor identifierar möjligheter utifrån deras unika bakgrund som även formar deras motiv. Motiven ger oss en inblick ivarför och hur samspelet mellan idé och människor sker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)