Impulsköp : Vilka faktorer i en klädbutik påverkar konsumenten till impulsköp?

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Att vara en klädbutik idag kan medföra svårigheter, med tanke på konkurrerande butiker och den ständigt växande E-handeln. Det är därför viktigt för klädbutiker att både veta hur och kunna påverka sina potentiella kunder till att köpa deras produkter för att öka sin försäljning och konkurrera på marknaden. Syftet med denna studie är att ta reda på hur konsumenten kan bli påverkad att genomföra ett impulsköp i en klädbutik.En kvantitativ undersökning genomfördes i form av en enkät. Enkätundersökningen bestod av ett mindre antal påståenden rörande impulsköp och delades på Facebook.Slutsatsen i denna undersökning visar att konsumenten blir påverkad av en klädbutiks butiksmiljö. Att det påverkar till just ett impulsköp däremot kunde vi inte konstatera. En annan faktor som kan påverka till impulsköp är konsumentens känslor som på ett sätt hör ihop med butiksmiljön. Kan klädbutiken upprätta en trivsam butiksmiljö stannar person i fråga en längre period än normalt. Detta leder i sin tur till positiva känslor och kan slutligen leda till impulsköp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)