”DU SKA INTE TRO ATT DU ÄR NÅGOT” Marknadsföringskultur och jantelag – två kolliderande förhållningssätt i min konstnärliga praktik sommusikalartist.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Författare: Pia Ternström; [2016-11-03]

Nyckelord: Scenkonst; Musikal; Musikalartist; Jantelag; Marknadsföring;

Sammanfattning: Det finns en motsättning mellan att marknadsföra sig själv som scenkonstnär och att ”veta sin plats”; den så kallade ”jantelagen”. Denna motsättning problematiseras här med hjälp av enkäter i tre steg; en sonderande prov-enkät, en diskussion kring möjliga frågor med scenkonststuderande och tillslut en automatisk online-enkät. I den senare undersöktes huruvida holländska musikalstudenter känner sig mer eller mindre påverkade av den s.k. ”Jantelagen” än vad svenska musikalstudenter gör. Resultaten visade att det fanns vissa statistiskt signifikanta skillnader mellan grupperna. Siffrorna kan tydas som att de holländska studenterna verkade bry sig mindre om vad andra tycker än de svenska studenterna gör, när det gäller att marknadsföra sig själv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)