Bildstöd. Sjuksköterskors upplevelser av att använda bildstöd i omvårdnaden av barn som vårdas på sjukhus

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Ahlman, L & Grabka, J. Bildstöd. Sjuksköterskors upplevelser av att använda bildstöd i omvårdnaden av barn som vårdas på sjukhus. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. Malmö universitet: Fakulteten för Hälsa och samhälle, institutionen för vårdvetenskap, 2018.Bakgrund: Barn som vårdas på sjukhus riskerar att inte få sina kommunikativa behov tillgodosedda, trots rätten till individanpassad information. Barn som inte får eller inte förstår information om vad som ska hända riskerar att bli otrygga och kan vägra att medverka vid procedurer, undersökningar och behandlingar. Barn kan göras delaktiga i sin vård genom att information ges med bildstöd. Ett barn som är delaktig och har kunskap om sin sjukdom och behandling blir ofta mer tryggt och samarbetsvilligt.Syfte: Syftet var att belysa sjuksköterskors upplevelser av att använda bildstöd i omvårdnaden av barn som vårdas på sjukhus. Metod: En kvalitativ intervjustudie genomfördes i form av semistrukturerade intervjuer. Totalt tio sjuksköterskor intervjuades: åtta från pediatriska vårdavdelningar och två från en mottagning i södra Skåne.Resultat: Sjuksköterskorna var positivt inställda till att använda bildstöd i omvårdnaden, men upplevde att det kunde användas oftare. Bildstöd kan användas vid patientundervisning, för att informera om sjukdomar och dess behandling eller som ett schema för att skapa struktur under sjukhusvistelsen. Sjuksköterskorna upplevde att barnen blev mer intresserade och delaktiga i sin vård när bildstöd användes. Barn som använde bildstöd upplevdes tryggare för att de visste vad som skulle hända. Genom att samtala kring bilderna kunde sjuksköterskorna lättare skapa en dialog med barnet. Sjuksköterskorna anpassade sitt språk och kom tack vare bilderna ihåg att informera barnet om det som var väsentligt.Slutsats: Bildstöd förekommer på många pediatriska vårdavdelningar, men skulle kunna användas i större utsträckning. Utbildning om bildstöd och enhetliga rutiner kring användandet behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)