ImmunoCAP™ Rapid : Adoption av ett nytt allergitest

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Marcus Klippel; Linda Olsson; [2007]

Nyckelord: Allergidiagnostik; Produktadoption;

Sammanfattning: Att utveckla nya produkter som fyller kunders behov är nödvändigt för att ett företag ska kunna växa och utvecklas, men att få en ny idé eller produkt anammad kan vara svårt. Diagnostikföretaget Phadia AB i Uppsala har nyligen lanserat ett nyutvecklat allergitest, ImmunoCAP™ Rapid, på primärvårdsmarknaden och planer finns på att eventuellt lansera testet på konsumentmarknaden. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika aspekter kan komma att påverka marknadernas mottagande av ImmunoCAP™ Rapid och därmed föreslå vad Phadia AB bör tänka på vid lanseringen av ImmunoCAP™ Rapid. Med utgångspunkt i teori om adoptionstakt av innovationer undersöktes hur ImmunoCAP™ Rapid kan förväntas mottas av primärvården och förutsättningarna för en eventuell lansering på konsumentmarknaden. Detta gjordes genom en telefonbaserad enkätundersökning riktad mot verksamhetschefer inom primärvården, samt en kvalitativ fokusgruppsstudie riktad mot konsumenter, vilken kompletterades med en kvantitativ enkätstudie. Resultaten från både konsumentmarknads- och primärvårdsundersökningen tyder på goda förutsättningar för ImmunoCAP™ Rapid att mottas väl, samt att en lansering på båda marknaderna kommer att inverka på varandra. Författarnas rekommendationer är följande: Då det i undersökningen framkom att beslutet om vilka allergitestmetoder som skulle finnas tillgängliga på respektive vårdcentral ofta låg centralt inom landstinget bör nyckelpersoner för inköpsbeslut inom landstingen identifieras för att underlätta den fortsatta expansionen av ImmunoCAP™ Rapid på vårdmarknaden. Vid en eventuell lansering på konsumentmarknaden bör budskapet som förmedlas till konsumenterna betona den valfrihet och lättillgänglighet som ImmunoCAP™ Rapid innebär, samt testets tillförlitlighet, då de två första var de största upplevda fördelarna och den senare egenskapen den största upplevda risken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)