Dockans möjligheter i förskolans undervisning : En kvalitativ intervjustudie om handdockan i förskolans verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

Författare: Malin Jarflod; Anette Lind; [2018]

Nyckelord: Handdockor; förskola; pedagogik;

Sammanfattning: Denna studie syftar till att uppmärksamma handdockan och dess möjligheter som ett pedagogiskt redskap i förskolans undervisning. Tidigt fick vi uppfattningen om att handdockor mer frekvent användes förr jämfört med nu och med detta som bakgrund valde vi därför att fördjupa oss i ämnet och undersöka det närmare. Vi har därför som syfte att undersöka hur och varför pedagoger använder sig av handdockan i undervisningen. Utifrån förskollärares perspektiv vill vi belysa dockans möjligheter samt inspirera andra pedagoger att våga prova att använda sig av dockan i undervisningen. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ intervjustudie där vi intervjuat sju förskollärare som aktivt arbetar med handdockor som pedagogiskt redskap. Vi har sedan analyserat vår insamlade data utifrån två centrala begrepp, mediering och den närmaste utvecklingszonen som har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. Vi har också funnit likheter och skillnader i våra informanters utsagor som sedan kategoriserats och strukturerats och som sedan mynnat ut i resultatets rubriker. I vårt resultat presenterar vi sedan hur och varför förskollärare använder sig av handdockor eller liknande artefakter i den pedagogiska verksamheten. I vårt resultat framkommer det att pedagogerna upplever att handdockan har en positiv påverkan på barns kommunikationsutveckling och att en personlig relation mellan barnen och dockan ger barnen möjlighet till att utveckla sitt verbala språk. Det framkommer också att dockan kan fungera som ett terapeutiskt hjälpmedel på så sätt att barn berättat om svåra upplevelser för dockan. Flera informanter upplever också att barnen tycker att lärandet blir positivt och roligt när handdockan är med. De upplever även att handdockan kan fånga barnens uppmärksamhet och motivera dem till lärande. Dockan används också som ett konkret material för att tydliggöra vardagliga situationer och olika dilemman som kan uppstå. Informanterna beskriver hur de använder dockan på varierade sätt för att nå förskolans strävansmål och flera av dockans möjligheter presenteras. Likaså beskrivs ett dilemma som arbetet med handdockan kan medföra och deras lösning på detta dilemma. Resultatet diskuteras sedan i förhållande till tidigare forskning och valda analysbegrepp. Arbetet avslutas med förslag till vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)