Lärande i VR Återkallning av information från en virtuell miljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Virtual Reality, eller VR, är en emergerande teknologi som erbjuder en kontaktyta för utvecklandet av nya, mer effektiva lärandeverktyg. Även om teknologins framtid ser lovande ut, finns det anledningar till att förvänta sig en problematisk påverkan på de kognitiva processerna. Immersiv VR tillåter användaren att uppleva den virtuella miljön som om den vore den riktiga världen , detta är den subjektiva upplevelsen som kallas presence. Vår huvudsakliga hypotes i denna uppsats är att miljön inom vilken information presenteras, påverkar hur minnet av informationen formas. En kombination av dessa två synsätt får oss att anta att informationen i VR kommer att vara svårare att återkalla när upplevelsen av den virtuella miljön upphör. För att undersöka detta har vi utfört ett experiment där skillnaden mellan två lärandesituationer jämfördes. För alla 60 försökdeltagarna presenterades en lista med 25 ord som de senare blev ombedda att återkalla. I en av betingelserna, där orden blev presenterade för försöksdeltagarna i en virtuell miljö, skedde en förändring av miljö mellan inkodning och återkallning. Antalet korrekt återkallade ord jämfördes senare med antalet ord som återkallades av en kontrollgrupp. Jämförelsen av resultaten visade ingen skillnad mellan betingelserna. Från detta dras slutsatsen att återkallning av inlärd information, i VR, inte är begränsad till den virtuella miljön. Detta är i direkt motsättning till vad som kan härledas från vår hypotes.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)