Enbart för de invigda öppnar sig texten fullt ut : Om gymnasieelevers genremedvetenhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Sven-göran Karlsson; [2009]

Nyckelord: genre; genrer; genremedvetenhet; genrekompetens;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att granska ett antal gymnasieelevers genrekompetens och avgöra hur kapabla de är att placera in texter i olika genrer, samt vad som får dem att betrakta en text som tillhörig en specifik genre. Detta görs genom en tvådelad undersökning där en grupp elever ombeds genrebestämma fyra autentiska texter (en saga, ett kåseri, en skräcknovell och en nyhetsartikel) samt motivera sina val, medan ytterligare en grupp elever fritt får beskriva vad de anser som specifikt för dessa fyra genrer. Undersökningens resultat jämförs sedan med litteraturvetenskapens genredefinitioner. Av resultatet framgår att medverkande elever tycks besitta en någorlunda god kunskap i ett antal vanliga genrer. De kan med ganska stor säkerhet placera texterna i rätt genre samt beskriva vad som är specifikt för genren ifråga. Dessa beskrivningar stämmer tämligen väl överens med de som ges inom litteraturvetenskapen, men skiljer sig också på ett fåtal punkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)