Det handlar om att lyfta olikheter
Sammanfattning: Denna studie syftar till att ta reda på hur fritidslärare beskriver att de arbetar med inkludering av barn med ADHD, Aspergers syndrom och autism på fritidshemmet. Forskningsfrågorna fokuserar vilka strategier fritidslärare beskriver att de använder sig av för att inkludera dessa barn samt vad de beskriver hindrar och möjliggör inkluderingsarbetet. Studien har ett sociokulturellt perspektiv. Metoden för studien är kvalitativ och sex fritidslärare har intervjuats. Resultatet som framkom i studien var att strategier som fritidslärare använder sig av är att arbeta på ett lösningsfokuserat och flexibelt sätt på fritidshemmet. Att använda sig av anpassningar som exempelvis bildscheman och timglas framkom i resultatet. Några av lärarna använde sig också av muntligt förbereda barnen. Relationskompetens var viktigt, att prata om olikheter är en viktig strategi där man jobbar med acceptans för olikheter. Det som hindrar och möjliggör inkluderingsarbetet beskrev fritidslärarna var personalens utbildning och kompetens kring ADHD, Aspergers syndrom och autism. Annat som studiens resultat visade var att lokaler, barngruppens storlek, skolans resurser och kontakten med föräldrar är viktiga hinder respektive möjligheter i arbetet med inkludering av barn med denna problematik.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)