Automatiserad matchning av relaterad data från olika datakällor

Detta är en M1-uppsats från KTH/Data- och elektroteknik

Sammanfattning: Sociala medier innehåller idag massor av information som kan bidra till att ge applikationer och produkter ett stort mervärde genom att ge en förbättrad användarupplevelse. I vissa fall kan sådan information inte erhållas utan att först matcha data från en eller flera datakällor genom en data fusion.   Eniro Initiatives AB vill undersöka möjligheter för att genomföra en automatiserad data fusion genom att koppla företag från sitt API till motsvarande företag på sociala medier. Problematiken ligger i att den enda helt säkra källan till matchning av alla svenska företag är dess organisationsnummer, vilket är data som inte finns tillgänglig hos API:er från utländska företag. Syftet var att undersöka möjligheter för att på automatiserat sätt kunna matcha relaterad data från olika datakällor.   I detta examensarbete har en prototyp utvecklats som matchar företag från Eniros API med företags sidor från Facebooks API. Resultatet från tester av denna prototyp visar dock brister, då det uppkom fall där redundant information bidrog till att prototypen kunde godkänna inofficiella sidor med koppling till det relevanta företaget, vilket inte var önskvärt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)