"Jag visste ju inte ens..." Flickors målbrott och sångpedagogers strategier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen om sångpedagogers strategier kring flickors målbrottsutveckling. Utöver det är syftet att belysa vad flickor själva upplever och kan beskriva rörande det egna målbrottet. Bakgrunden till studien är författarens egen upplevelse av sång under tonåren. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer med sångpedagoger samt genom ett fokusgruppsamtal med flickor ur en flickkör. Resultatet visar att sångpedagoger själva hittat metoder och strategier för att hantera den problematik som kan uppkomma i samband med flickors målbrott. Dessa strategier innefattar bland annat särskilda sångövningar och sångtekniska fokusområden. Utöver det diskuteras också eventuella nackdelar med fast stämindelning i körverksamhet för flickor i tonåren. Resultatet visar också att information och kunskap om flickors röstutveckling inte varit del av sångpedagogernas yrkesutbildning utan något som de själva behövt söka upp och lära sig om på egen hand. Mer kunskap om flickors målbrott efterfrågas, dels av sångpedagoger, men även av flickor själva som vet väldigt lite om den egna röstutvecklingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)