Var tar den medvetna konsumenten vägen på semestern? - Bakomliggande orsaker till avsaknaden av ansvarstagande hos turisten

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

Författare: Theréze Lindén Karlsson; [2014-06-10]

Nyckelord: Medvetenhet; turism; Hållbar; Medveten; konsumtion; Effekter;

Sammanfattning: Då turismen och det internationella resandet ökar kraftigt blir även de effekter som det medför allt mer påtagliga. Att se på dessa effekter på lokal nivå och vad det innebär för lokalbefolkningen på plats anses vara en angelägenhet då hela samhällen blir berörda av turismutvecklingen. Då det dessutom är utvecklingsländer som allt oftare är de mottagande destinationerna förstärks behovet av kunskap om turismutvecklingens innebörd, då det är här effekterna bedöms ha störst inverkan. ! När medvetna konsumtionsvanor blir ett allt vanligare fenomen bland svenskar krävs fler ställningstaganden i vardagen. Då dessa, de medvetna konsumenterna, får semester ställs de inför ett dilemma. Forskning visar nämligen att vi ändrar vårt beteende och släpper på ansvaret när vi blir turister i ett annat land. Syftet med denna studie ämnar att undersöka hur medvetenheten för turismrelaterade effekter är samt förstå de bakomliggande orsakerna till ett eventuellt förändrat beteende. Detta krävs för att undersöka om vi är medvetna om dess följder och i hur hög utsträckning vår medvetenhet påverkar vår handlande. ! Genomförandet av studien grundades på kvalitativa samtalsintervjuer med respondenter som ansåg sig vara medvetna konsumenter. Intervjuerna baserades på deras senaste utlandssemester och berörde de tre dimensionerna av hållbar utveckling; ekonomi, miljö och sociokulturell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)