Att vara kvinna i högskolevärlden : Hur kvinnliga högskolelärare upplever arbetssituation i en mans- respektive kvinnodominerad sektion i högskolevärlden
Sammanfattning: I dagens samhälle förekommer könssegregering på arbetsmarknaden, vilket gör att kvinnor och män har skilda yrken. En del yrken betraktas som manliga och andra som kvinnliga. Trots detta väljer en del kvinnor ändå att arbeta inom mansdominerade arbetsplatser. Studiens syfte är att undersöka hur kvinnliga högskolelärare upplever arbetssituationen inom en mansdominerad sektion respektive en kvinnodominerad sektion, på en högskola. Vår studie belyser kvinnliga högskolelärares trivsel, vilka hinder och motstånd kvinnliga högskolelärare möter, kvinnliga högskolelärares samarbete med sina manliga kollegor och hur de hanterar dessa omständigheter, inom båda sektionerna. Studien bygger främst på två teorier, nämligen organisations- och genusteori. Studien utgår ifrån en hermeneutisk analys, och kvalitativa intervjuer med fem kvinnliga högskolelärare från den kvinnodominerade sektionen och fem kvinnliga högskolelärare från den mansdominerade sektionen. Studiens resultat visar att kvinnligare högskolelärare från båda sektionerna upplever bra bemötande och trivsel på arbetsplatsen, men att det i större utsträckning förekommer hinder och motstånd såsom att klättra upp i organisationens hierarki, makt och negativa kommentarer från manliga arbetskollegor, inom den mansdominerade sektionen. Detta gör att ojämställdhet kvarstår främst inom den mansdominerade sektionen. Att ständigt diskutera jämställdhetsfrågor är väldigt viktigt för att dessa könsrelaterade problem ska minska.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)