Teknikintresset hos flickor på högstadiet : och hur teknikintresset påverkar deras gymnasieval

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

Sammanfattning: Det här självständiga arbetet har som syfte att ta reda på vilka uppfattningar som flickor på högstadiet har om teknikämnet för att kunna se vad som kan förändras i den nuvarande teknikundervisningen. Syftet är också att det aktuella arbetet ska kunna bidra till att teknikundervisningen kan utvecklas åt ett håll så att fler flickor känner att de förstår vad teknik är och på så sätt kan utveckla ett intresse som gör att de vill välja att läsa vidare på gymnasiets teknikprogram. Frågeställningarna som användes i undersökningen var: - Vad gör teknikämnet intressant för flickor på högstadiet? - Vad påverkar flickor till att välja/inte välja teknikprogrammet på gymnasiet? Undersökningen genomfördes med två fokusgruppsintervjuer på två skolor i två olika kommuner. Av resultatet framkom det att en del flickor anser att de haft så lite teknikundervisning att de saknar kunskap om vad teknik är, och att det har bidragit till att de inte utvecklat något intresse för teknikämnet och därmed inte heller funderar på att välja teknikprogrammet. En del flickor anser även att lärarnas roll är viktig för att kunna utveckla ett intresse för teknikämnet, men att det också är väldigt viktigt att ha kvinnliga förebilder som kan visa att det är möjligt även för flickor att lyckas inom en teknisk bransch.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)