Att hitta sin marknad : En studie om marknadsbedömning för mindre företag

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle; Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Sammanfattning:

För att lyckas bra som egenföretagare i dag är det bra att genomföra en marknadsbedömning,gärna under själva etableringsfasen. Ska en butik lyckas på marknaden och få ett brakundunderlag är det en god idé att undersöka om det finns någon marknad för det sortimentföretaget planerar att ha i sin butik. Marknaden skiftar ständigt och företaget bör varaföreberedd på förändringar då de kan påverka företaget stort.Syftet med den här uppsatsen är att studera och ge djupare förståelse för hur en egenföretagaregenomför en marknadsbedömning vid etablering av en butik. Uppsatsen avser att belysa desvårigheter som kan uppstå vid en marknadsbedömning och hur en egenföretagare kanundvika dessa. Åtta stycken intervjuer med butiksägare har genomförts.Att vara medveten om vad en marknadsbedömning är, och tillför företaget, är en förutsättningför att kunna genomföra en grundlig och noggrann sådan. Några hinder för detta kan varatidsbrist, brist på finansiella resurser eller att butiksägaren inte inser nyttan eller betydelsen aven marknadsbedömning. Detta är några av de faktorer som kan påverka om ett företaggenomför en marknadsbedömning eller inte. Resultatet visar att de mindre företag som integenomför en marknadsbedömning ändå kan lyckas bra, men i framtiden kommer det troligtvisatt bli viktigare då många städer både expanderar när det gäller boende och handel. Uppsatsentar bland annat upp de hinder som företagarna ser för att det i Skaraborg, och framföralltSkövde, skall vara nödvändigt att genomföra en marknadsbedömning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)