Matematik i förskolan – Två förskolors syn på matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Åsa Palmqvist; Barbro Romero; [2009]

Nyckelord: matematik; lärande; medvetenhet; förskola; barn;

Sammanfattning: Palmqvist, Å och Romero, B (2009) Matematik i förskolan. Malmö Högskola.Utgångspunkten för undersökningen var att jämföra två förskolors sätt att arbeta med matematik. Syftet var att se om det fanns en skillnad i pedagogers förhållningssätt inom arbetet med matematik i förhållande till vilka satsningar som gjorts i de olika förskolorna. För att få fram ett resultat föll valet på att studera hur pedagoger resonerar kring matematik i förskolan med utgångspunkt i Läroplanen, Lpfö98. Betoningen ligger på barns lust att lära samt att studera hur medvetna pedagoger är om matematik i sitt arbetssätt och det matematiska språket. Våra frågeställningar är:-Hur ser pedagoger på barns matematiska lärande? -På vilket sätt använder sig pedagogerna medvetet av ett matematiskt språk?-Hur ser pedagoger på matematikens roll i förskolan?För att få svar på frågeställningarna har intervjuer ägt rum med fyra pedagoger på respektive förskola. Den teoretiska utgångspunkten har varit Vygotskijs kulturhistoriska teori samt Pramling Samuelssons utvecklingspedagogik. Inom tidigare forskning har fokus legat på barns lärande, pedagogers medvetenhet samt pedagogers synsätt på matematik. Resultatet av undersökningen visar att det fanns skillnader som bestod i bruket av ett korrekt matematiskt språk samt att förskollärarna på Tulpanens förskola hade en medvetenhet kring sin egen roll som pedagog. Det gemensamma var att majoriteterna av pedagogerna på de båda förskolorna arbetade på ett oplanerat och delvis omedvetet sätt med matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)