Bli min vän! En studie om e- handlares relationsbyggande på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Bli min vän! En studie om e-handlares relationsbyggande på Facebook Syfte: Syftet med studien är att undersöka om e-handlare arbetar med relations-marknadsföring på Facebook på ett likvärdigt sätt som individer upprätthåller en vänskapsrelation i samma kanal. Metod: Antar ett tolkande perspektiv, en innehållsanalys och kvalitativa semi-strukturerade intervjuer tillämpas. Slutsats: Relationsmarknadsföring och vänskapsregler på Facebook har en kopp-ling till varandra då det huvudsakliga syftet i denna kommunikationskanal är att interagera i för att skapa relationer. Relationsmarknadsföringens två centrala punkter är engagemang och tillit vilket är de bidragande faktorerna till att relat-ioner kan skapas. Dessa två punkter är vänskapsreglernas byggstenar, det vill säga att man ska engagera sig och visa förtroende för att bibehålla kontakten mellan vänner. Vi har kommit fram till att sociala samspelet är en viktig faktor för e-handlare då det på lång sikt medför ekonomisk vinning. För e- handlare är relat-ionskapandet ett sätt att bli medveten om konsumenternas beteende, vilket medför att de kan anpassa sitt sociala stöd. Detta leder till en förbättrad relation vilket är syftet med relationsmarknadsföring. Antal tecken inklusive blanksteg: 59 793 Nyckelord: relationsmarknadsföring, e-handel, social handel, vänskapsregler, so-ciala medier, Facebook, strategisk kommunikation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)