Sång och musik i förskolan : Att förstå musikens betydelse

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att skapa kunskap om hur och när förskollärarna använder musik i förskolan. Frågeställningarna är: Hur används sång och musik i förskolan? När används sång och musik i förskolan? I denna studie har jag valt att utgå från Lev S. Vygotskijs tankar om lärande och utveckling i ett sociokulturellt perspektiv. I det perspektivet talar Vygotskij om en tvåstegsmodell. Samspelet är den ena processen och i den andra processen bearbetar barnet det upplevda enskilt. Vygotskijs tvåstegsmodell används för att studera sång och musik i förskolan, då barnen först får uppleva och utöva sången och musiken tillsammans med andra och sedan gå över till att bearbeta och utöva enskilt. Vygoskij talar också om att kreativitet bör ses som en grundläggande mänsklig funktion.   Kvalitativ metod användes i studien. Två förskollärare, som arbetar på två olika förskolor, intervjuades och observationer av verksamheterna vid de båda förskolorna genomfördes. Resultatet från intervjuerna visade att det förekommer mycket musicerande på båda förskolorna och att det mesta sker spontant men också att det finns utrymme för att öka musicerandet. Att det mesta är spontant visade sig också under observationerna då det sjöngs sånger och sångpratades vid blöjbyte, tvättning, tandborstning, på- och avklädning, när någon var ledsen, när barnen ville sjunga eller spela, i leken och när de ritar/målar. Studien visar att förskollärarna sångpratar för att öka närhet och kommunikation med barnen. Under intervjuns gång framkom det att förskollärarna blev mer uppmärksamma om musikens betydelse och vad de själva kände att de behövde bli bättre på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)