Självförtroende i skolan: hur lärare stärker elevers
självförtronde

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Rapporten beskriver vad självförtroende är, vad styrdokumenten säger, hur
det uppkommer och stärks samt hur viktig lärarens roll är för elevers
självförtronde. Den beskriver vidare att självförtroendet är en av de
viktigaste grundförutsättningarna för en individs välbefinnande och för det
livslånga lärande. Vi ville undersöka lärarnas uppfattningar och
erfarenheter om elevers självförtroende, samt hur lärare upplever att de
stärker elevers självförtroende i grundskolans tidigare år. Detta gjorde vi
genom att ta del av litteratur, teorier och tidigare forskning.
Undersökningsgruppen omfattade sex verksamma lärare i en liten skola i
Norrbotten. Undersökningen visar att lärarna dagligen arbetar utifrån
vardagssituationer och ibland med specifika övningar för att stärka
elevernas självförtroende. Lärarna på den undersökta skolan tar stor hänsyn
till elever som har ett dåligt självförtreonde, genom väl genomtänkta
gruppindelningar, indidvidanpassade uppgifter och fingertoppskänsla.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)