"Allting hör ihop, vi är inte isolerade öar" : En kvalitativ studie om socialsekreterares och skolkuratorers upplevelser av samverkan mellan myndigheterna

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Samverkan utgör en central del i arbetet kring barn och unga och det är viktigt att de som är i behov av stöd får hjälp i god tid, där har socialtjänst och skola en betydande roll. För att hjälpa barn och unga på bästa sätt är det viktigt att myndigheterna samverkar. Socialsekreterare och skolkuratorer tillhör två skilda myndigheter samtidigt som de arbetar gentemot liknande målgrupp. Eftersom de har skilda organisationstillhörigheter besitter professionerna delvis olika arbetssätt och synsätt samt förhåller sig till olika lagrum vilket kan skapa en svårighet i att samverka. Syftet med studien är att undersöka hur socialsekreterare på socialtjänstens ungdomsenheter och skolkuratorer på högstadieskolor upplever att samverkan fungerar mellan myndigheterna. Datainsamlingen har bestått av nio semistrukturerade intervjuer, varav fyra genomfördes med socialsekreterare och fem med skolkuratorer. Därefter har intervjuerna analyserats med hjälp av meningskoncentrering som analysmetod och den teoretiska utgångspunkten i studien har varit den nyinstitutionella organisationsteorin. Resultatet visar att socialsekreterare och skolkuratorer har både positiva och negativa upplevelser av samverkan där det finns flertal förbättringsområden. Studien belyser vilka främjande och hämmande faktorer som socialsekreterare och skolkuratorer upplever i samverkan. Resultatet belyser även hur sekretessen har en betydande roll för hur samverkan fungerar mellan myndigheterna. Den viktigaste slutsatsen för studien är att båda professionerna visar en vilja och ett intresse för att samverka samtidigt som de anser att samverkan behöver förbättras. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)