Elever med synnedsättning i skolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att beskriva synnedsättning i skolan och hur den kan underlättas och stöttas. Detta på grund av att elever med funktionsnedsättningar kan vara mer utsatta och utelämnade i skolan. Jag har intervjuat lärare och rektor på högstadiet om hur de har möjlighet och kunskap att hjälpa elever med synnedsättning. Lärarna undervisar i teoretiska och praktiska ämne i skolan. Efter att intervjuerna har bearbetats och analyserats kom det fram att skolans lärare och rektor är medveten om svårigheter för elever med ett funktionsnedsättning. Lärarna arbetar med att anpassa lektioner efter alla elevers behov och förutsättningar. De lägger ner tid på att planera bra lektioner och menar att tiden är ett större problem än att anpassa lektioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)