Organisationskultur i begynnelsen

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskaper

Författare: Angela Nihlén; Gashaw Murad; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Organisationskulturen är i grund och botten det som styr beteendet i organisationer. En organisationskultur som reflekterar den ”image” man i företaget vill bygga upp kan därför vara en enorm konkurrensfördel, intresset för att styra och kontrollera kulturen har därmed fått ett stort intresse. Grunden för organisationskulturen skapas genom gemensamma erfarenheter ifrån handlande i olika situationer. Handlanden som återupprepat visat sig ge positiva resultat blir tillslut självklarheter och därmed en del av kulturen. Vad händer när organisationen är ung och saknar längre gemensamma erfarenheter? Innebär det att man saknar en organisationskultur? Vi har i vår studie tittat på en organisationskultur i begynnelsen. Objektet för vår studie har varit företaget Detail Group, som grundades 2011. Utifrån teorier ifrån Edgar Schein (2010) har vi undersökt huruvida det går att tolka fram ett mönster som kan definieras som nivåer av en organisationskultur. Vidare har vi också tittat på hur ledaren/grundaren för organisationen använder sig av olika mekanismer för att påverka kulturen. Genom intervjuer och observationer på plats har vi tolkat fram gemensamma normer för hur man gör saker inom organisationen som tycks tagna för givet. Att normerna ses som självklara och inte ifrågasätts ger oss anledning att tro att det finns djupare kulturella antaganden som ligger bakom dessa. Därmed följer det definitionen på organisationskultur. Vi tycker oss därför kunna påstå att organisationskultur även finns i yngre organisationer och att den i allra högsta grad påverkas av grundaren till företaget eller ledaren för organisationen. Även om vi tycker oss ha besvarat vår frågeställning om huruvida organisationskultur existerar i yngre organisationer så lämnar studien oss fortfarande med frågor kring hur kulturella antaganden skapas. Eftersom de gemensamma erfarenheterna som organisation är begränsade ger det oss anledning till att vara kritiska till att det är grunden för hur organisationskultur skapas. Vi kan inte heller hitta något som med säkerhet styrker detta. Kanske är det så att kulturen i begynnelsen snarare baseras på bristande erfarenheter om att ett handlande inte skulle vara till förmån för organisationen än motsatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)