"Jag skrollar bara förbi" : En studie om dold reklam på Instagram

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur unga i åldrarna 16-25 uppfattar dold reklam på Instagram och hur deras inställning är till reklamfenomentet, samt den generella användningen av Instagram som ett socialt medium. I detta fall är den dolda reklamen på Instagramkändisars konton i form av sponsrade tävlingar. Denna studie har genomförts med sex fokusgrupper som metod och har sedan analyserats med hjälp av identitet, uses and gratification, representation, tvåstegshypotesen och medialisering som teoretiskt grund. Resultatet av denna studie är att den dolda reklamen i form av tävlingar på Instagram uppfattas och tolkas som reklam. Inställningen till den dolda reklamen är i första anblick negativ, trots detta har ändå en majoritet av respondenterna deltagit i tävlingar. Är priset tillräckligt bra så försvinner därmed bilden av att dold reklam är något negativt. Utöver detta kan man dra slutsatsen att Instagram som plattform används dagligen, ofta som ett tidsfördriv eller i syfte att få bekräftelse eller att inspireras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)