Neuropsykiatriska diagnoser i skolan - för vems skull?

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Mot bakgrund av den pågående samhällsdebatten om neuropsykiatriska diagnosers vara ellerinte vara, liksom vårt brinnande intresse för specialpedagogik, har vi valt att fördjupa oss i hurdenna problematik tar sig uttryck i grundskolans värld, som ju skall vara en arena för lärandeoch likvärdighet. Syftet med vår studie var att undersöka några pedagogers uppfattningar omneuropsykiatriska diagnoser och om dessa påverkar det pedagogiska arbetet i skolan. Defrågeställningar som ligger till grund för vår studie är följande: Innebär diagnosen något fördet pedagogiska arbetet och i så fall vad? Kan pedagogerna se några för – och nackdelar i attelever diagnosticeras? Den metod som vi använt oss av i vår undersökning bestod av enkvalitativ studie med samtalsintervjuer. Undersökningen är genomförd på två grundskolor iVästra Götaland och i två olika kommuner där vi valde ut åtta pedagoger att medverka iundersökningen. Utifrån de resultat som arbetats fram under studiens gång framkom attdiagnosen i sig inte är av betydelse för det pedagogiska arbetet utan det är den problematiksom diagnosen ger uttryck för och de konsekvenser den får för eleven som är i fokus.Diagnosen öppnar också upp för resurser, ökad kunskap och förståelse hos pedagogerna,vilket underlättar anpassningen av den pedagogiska verksamheten samt deras förhållningssättgentemot eleven med neuropsykiatrisk diagnos. Det framkom också att diagnosen kundeinnebära nackdelar för eleven i form av utanförskap, negativt identitetsskapande ochstagnering i kunskapsutvecklingen. Uppsatsen belyser också intentionen ”En skola för alla”och för vems skull en neuropsykiatrisk diagnos egentligen behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)