Den entreprenörskapsutbildade entreprenören – En framgångssaga?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Den entreprenörskapsutbildade entreprenören - En fram-gångssaga? Seminariedatum: 2014-06-05 Ämne/kurs: FEKH99: Examensarbete i entreprenörskap och innovation, kandidat-nivå 15 högskolepoäng Författare: Erik Ehrlinder, Erik von Essen, Matilda Göstasson, Alexander Lind Handledare: Tobias Schölin Fem nyckelord: Entreprenörskap, utbildning, information- och kunskapskompetens, intentioner Syfte: Syftet med vår uppsats är att analysera entreprenörskap som akademisk hel-tidsutbildning på universitet och högskola. Metod: Uppsatsen är uppbyggd på en abduktiv ansats, i form av en multipel fallstudie bestående av semistrukturerade intervjuer. Det empiriska resultatet analyseras med hjälp av en cross case-syntes följt av pattern matching. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska perspektivet består av ett eget vidareutvecklat ramverk som är grundat i tidigare forskning om entreprenörskapsutbildningar och entreprenöriella beteenden. Empiri: Vi har utfört sju semistrukturerade intervjuer med entreprenörer. Fem av dem har studerat entreprenörskap på mastersnivå. Samtliga har drivit eget företag i minst två år. Resultat: Resultatet visar att entreprenörskapsutbildningar kan bidra till mer kompe-tenta entreprenörer, dock med förutsättning att studenterna besitter viss informations-och kunskapskompetens sedan tidigare. Undersökningen visar också att entreprenör-skapsutbildningen anses vara till mest hjälp om individen redan har en klar idé eller vilja att starta eget inom snar framtid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)