CSR-implementeringens inverkan på bolags finansiella prestation : En kvantitativ studie som belyser vikten av takten, konsekvensen och vägen i ett bolags CSR-arbete
Sammanfattning: Syfte: Ett flertal studier har undersökt om socialt ansvarstagande (CSR) är lönsamt, men inga entydiga bevis finns. Tidigare undersökningar har dock implicit antagit att CSR-aktiviteter är lönsamma oavsett hur de implementeras. Vi ifrågasätter detta antagande och undersöker hur implementeringen av CSR påverkar dess lönsamhet. Vi undersöker om variablerna takt, konsekvens och väg förklarar relationen mellan CSR och bolagens lönsamhet. Metod: Studien är utförd enligt ett positivistiskt perspektiv med en hypotetisk-deduktiv ansats och en longitudinell design med fem års observationer. Data har insamlats från Thomson Reuters Eikon och Thomson Reuters Datastream. Data har analyserats med statistiska metoder. Resultat & slutsats: Studien visaratt implementeringen av CSR påverkar bolags CFP och studien diskuterar de teoretiska förutsättningarna för sådana effekter. Bolag kan påverka lönsamheten av CSRgenom att implementera den på rätt sätt. Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag till fortsatta studier av CSR-implementering är att inte bara mätabolagens redovisningsmässiga mått utan även se på de marknadsmässiga. Att mäta bolag CSR-aktiviteter med start i tidigare årtal än vi gjort kan dessutom öka möjligheten att mäta effekter av implementering. Uppsatsens bidrag: Föreliggande studie utvidgar CSR-litteraturen och redovisningslitteraturen genom att (1) diskutera hur implementering av CSR kan påverka dess lönsamhet och (2) empiriskt undersöka effekten av implementering av CSR på lönsamhet. Det praktiska bidraget är att kunskap om hur implementering av CSR kan påverka lönsamheten är till nytta för all implementering av CSR och för behovet av lagstiftning om socialt ansvarstagande.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)