Pedagogisk kartläggning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om hur sju specialpedagoger beskriver sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd.

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studien är en kvalitativ intervjuundersökning om hur sju specialpedagoger beskriver sitt arbete med pedagogisk kartläggning i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Specialpedagogerna i studien arbetar alla mot förskolan i olika kommuner. Fem av dem har en bakgrund som förskollärare och två av dem har en bakgrund som fritidspedagog. Metod för studien har varit kvalitativ innehållsanalys och sju semistrukturerade intervjuer har genomförts för att samla in datamaterial. Resultatet presenteras utifrån sex olika koder som har konstruerats från datamaterialet: Ett verktyg för specialpedagogerna, Arbetsprocessen kring pedagogisk kartläggning, Flexibel kartläggning, Specialpedagogiskt perspektiv i kartläggningen, Dokumentation i pedagogisk kartläggning, Att följa upp och utvärdera pedagogisk kartläggning. Studiens resultat har visat att specialpedagoger som arbetar mot förskolan beskrev pedagogisk kartläggning som ett verktyg i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Specialpedagogerna uttryckte att det finns behov av pedagogisk kartläggning i förskolan men var noga med att understryka att det är förskolepedagogerna som första i hand är lämpade att göra den. Specialpedagogerna menade att förskolepedagogerna har en större inblick i barnets vardag och är närmre barnet. Resultatet av studien visar att förskolepedagogerna bad specialpedagogerna om hjälp med den pedagogiska kartläggningen. Specialpedagogerna såg sin roll i den pedagogiska kartläggningen som den som kan ställa frågor, kan skapa struktur i arbetet och vara en talesperson för barnet. Som metoder för den pedagogiska kartläggningen använde specialpedagogerna sig av observation och handledning. Specialpedagogerna i studien beskrev att uppföljning och utvärdering av de pedagogiska insatserna i kartläggningen är ett viktigt steg. Uppföljning handlade enligt informanterna om att följa upp och se om de planerade pedagogiska insatserna verkligen har genomförts. När det gäller utvärdering av de pedagogiska insatserna menade specialpedagogerna att de dokumenterar och systematiskt går igenom de föreslagna insatserna tillsammans med förskolepedagogerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)