Hur vet man vad kunder vill ha? : En studie över metoder för att ta reda på marknadsbehov inom produktutvecklingsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Faraz Kuhpai; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att använda produktutveckling som konkurrensfördel har ökat dramatiskt de senaste tio åren. Anledningen till det kan spåras till att på 2000-talet har det skett en förändring till en mer kunskapsbaserad ekonomi, vilket har lett till att det även har blivit en förändring i när innovation typiskt sker i samband med produktutveckling. Numera sker innovation typiskt genom ständig förändring genom att kunderna får säga vad de tycker, istället för att ske vid produktionsanläggningen. Med hjälp av informationen från kunderna kan företaget sedan producera produkter som motsvarar precis kundernas behov. Därför kommer det företag som har mest kundanpassade produkter att ha störst framgång.För att involvera kunder finns det olika metoder som företagen kan använda sig av, där de metoder som tidigt involverar kunderna i produktutvecklingsprocessen förespråkas. Syftet med denna uppsats är att ta reda vilka metoder som används när företag ska ta reda på vad kunderna har för behov av produktutveckling. Studien tar även upp hur företagen sedan går vidare med den informationen och hur den integreras i produktutvecklingen. Uppsatsen beskriver ett antal olika modeller som används, och när dessa tillämpas. För att uppfylla syftet, studeras åtta stycken företag verksamma inom olika branscher med hjälp av intervjuer.För just denna uppsats har två företag studerats och analyserats, Nets Danmark A/S och ITT – Water & Wastewater. Nets huvudsakliga metod för att uppfylla kundernas behov sker med hjälp av ständiga kontakter med kunderna. Deras form av kundkontakt kan kopplas till bland annat fokusgrupper i teorin. Nets använder sig ofta av en befintlig produkt som modifieras specifikt för en kund istället för att starta en utveckling från grunden vilket liknar metoden open innovation. ITT använder sig mest av kundbesök där det görs intervjuer samt observationer vid användning av befintliga produkter för vidareutveckling. Förutom kundbesök har ITT även använt sig av betatest för att undersöka kundernas efterfrågan.De företag som ingick i studien använder sig av metoder som återfinns i rapporten. Alltså finns det svenska produktutvecklingsföretag som använder välkända metoder för3att hitta kundbehov samt uppfylla dessa, dock betyder det inte att företagen har speciella namn för sina metoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)